Svar: 7 måneder og amning om natten
24. juni 2020
Alder:
7 mdr.
Kære Nanna
Tusind tak for dine søde ord, - det lyder som om, at du lytter med på min og Thomas´ podcast, tak :)
Det har været ekstra varmt om natten i øjeblikket, så derfor tænker jeg, at det kan være et helt reelt behov for væske, at din datter har søgt brystet ekstra meget. Det er derfor fint med en ekstra amning. Når det så er sagt, så er det dog også rigtig godt, hvis du nu kan begynde at arbejde på, at hun kan sove igennem om natten, og et reelt mål vil være at hun sover 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at hun spiser og drikker tilstrækkeligt om dagen - og det er naturligt en forudsætning for at indtage mad og mælk nok om dagen, at hun ikke fylder sig med mælk om natten. Tingene hænger naturligt sammen :) Derfor må du forsøge at holde lidt igen med mælken om natten samtidig med, at du øger hendes indtag af mad om dagen.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre indtil ca 7-7.30, hvor dagen vågner og I står op. Hun skal ikke ammes her.
Morgen 7.30-8: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og uden amning, som du nu har indført, det er super. Mellemmåltidet erstatter amningen.
Frokost 12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller grøntsagsmos fra glas. Må også gerne få små brødhapsere med smørepålæg osv. som nu, hvis du fornemmer, at hun kan kapere det og spiser tilstrækkeligt af det :) Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. 13.30-14 som nu.
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad - udgangspunktet mere og mere jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. suppleres også her med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, og sover videre
Når du gør hende klar itl natten og ammer hende om aftenen, så prøv at opdele amningen i to - start med at amme hende, skift hende så og am hende så igen - og put hende først derefter. Det kan være med til at sikre, at hun ikke vågner op efter 1 times tid og søger brystet igen.
Du skal også være opmærksom på, at hun skal puttes i sin seng, før hun sover. Ligesom du om formiddagen putter hende uden amning først, så skal hun til sin middagslur og om aftenen også puttes uden at have bryst i munden og før hun falder i søvn i din favn. Hun skal stadig ammes, før hun puttes til middagslur og om aftenen, men det er vigtigt, at hun lige når at registrere, hvor hun ligger og forbinder sin seng, eller sin barnevogn med stedet, hvor hun skal sove.
Hun skal ikke puttes vågen, men du skal forsøge at flytte hende fra din favn og ned lige der, hvor hun tydeligt er træt, næsten sover, kæmper med at holde øjnene åbne - flytte hende, så hun lige når at følge med i, at hun rent faktisk flyttes. Stå ved hende, holde hænderne på hendes krop, så hun stadig kan mærke, at du er der, men så hun lærer at sove lidt på afstand af dig.
Det er helt normalt, at hun kan vågne om natten, og at hun sover uroligt. Hun har en alder nu, hvor hun bruger sig selv mere og mere motorisk, og hun øver sig om natten. Hun får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra, og hun har her brug for din hjælp til at skifte stilling. Hun har brug for, at du lige hjælper hende om på den anden side, får dynen på igen, som hun har sparket af osv. Hun drømmer også meget og kan sagtens have en masse lyde om natten - klynke, græde, pludre og grine i søvne. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i søvne og drømmeaktiviteten er stor.
Når hun vågner om natten, skal du derfor forsøge at vurdere, om hendes uro skyldes drømme, behov for stillingskift, et par beroligende hænder - eller om hun mon har brug for mælk. Ofte kan hun godt klare sig uden mælk, hvis hun har fået mad, vand og er ammet jf. dagsplanen - i hvert fald burde du kunne starte med at springe hver anden amning over :)
Når hun vågner om natten og søger brystet, og du tydeligt fornemmer, at det er brystet hun har brug for, så skal du give hende brystet, men samtidig også forsøge at trappe ud af denne amning. Det gør du ved at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af munden på hende. I begyndelsen vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, og så giver du hende det igen, lader hende sutte lidt, finde roen, og lirker så brystvorten ud af munden på hende igen. Du skal sandsynligvis gøre dette flere gange, og det er helt fint. Stille og roligt skal hun gerne begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove - og du sikrer samtidig, at hun ikke fylder sig med mælk i maven om natten, hvilket naturligt jo vil påvirke indtaget om dagen :)
Du skriver, at hun ofte kan die 10 minutter - og hun kan nå at få rigtig meget mælk ud på 10 minutter, så hvis du kan komme ned på at en amning varer bare 1-2 minutter, så kan det være med til at gøre en forskel hos jer - og stille og roligt kan hun så helt undvære.
Du må også meget gerne berolige hende med dine hænder og nærhed. Måske en klud der dufter af dig - og det kan du naturligt bruge, når hun ligger i sengen, så hun fremover kan hjælpes videre i søvnen, der hvor hun er puttet og faldet i søvn - og ved at hun har lært at sove uden dit bryst i munden :)
Med hensyn til dit spørgsmål omkring flaske, så er det naturligvis også en mulighed - og far kan evt. give flaske sen aften. Modermælkserstatning vil ofte mætte lidt mere end modermælk, så nogle oplever, at en drømmeflaske kl 23.30 giver mere rolige og sammenhængende nætter. Samtidig giver det far mulighed for at komme på banen, og hvis I skal dele barselsorloven, så far f.eks. skal passe hende i 10-12 måneders alderen, så kan det nogle gange være en god beslutning at introducere en flaske, så far også lettere kan putte osv. til den tid :)
Når det så er sagt, så trives din datter med amning - og det lyder som om, at du også er glad for at amme. Der er derfor ernæringsmæssigt ikke nogen grund til, at du giver hende flaske, og der er naturligt også altid den risiko, at hun vil foretrække flasken og afvise brystet på sigt. Denne risiko er dog større, jo yngre hun er - så med den alder hun har, og da hun tilsyneladende er meget glad for brystet, kan det godt være en mulighed at far giver flaske en gang i døgnet, og du stadig ammer 3 gange... men jeg kan naturligvis ikke garantere dig, at det ikke vil påvirke din mælkeproduktion, eller at hun (og I) bliver meget glad for flasken, hvilket så kan betyde, at din amning på sigt stopper.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske